România este codașa Europei la numărul de stații de încărcare pe 100 kilometri, arată un raport al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile – ACEA. Mai prost decât România la acest capitol stau doar Letonia, Polonia, Grecia și Lituania.
În ciuda dorinței Comisie Europene de accelerare a trecerii la mobilitatea electrică, puține țări din UE sunt cu adevărat pregătite pentru adoptarea pe scară largă a mașinilor cu încărcare la priză – electrice sau hibride plug-in. Potrivit unui raport ACEA, 18 state membre ale UE au mai puțin de cinci stații de încărcare la fiecare 100 km de drum și doar patru au peste 10 astfel de stații la 100 km de drum.
Olanda stă cel mai bine în raportul ACEA, cu un număr de 47,5 stații de încărcare pentru fiecare 100 de kilometri de drum. În același timp, pe ultimul loc se află Lituania și Grecia, cu un punct de încărcare la fiecare 500 de kilometri. România se situează aproape de aceste două țări, cu o stație de încărcare la fiecare 200 de kilometri. Piaţa locală numără 782 de stații publice de încărcare pentru vehicule electrice, cele mai multe aflându-se în judeţe cu putere economică ridicată, precum Bucureşti-Ilfov, Timiş sau Cluj. Guvernul s-a angajat prin PNRR să construiască 20.000 de stații de încărcare până în 2026.
Desigur, această situație devine o problemă majoră în adoptarea mobilității electrice și pune în pericol planul Fit for 55 de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 și neutralitate climatică până în 2050.
„Consumatorii nu vor putea să treacă la vehicule cu emisii zero dacă nu există suficiente stații de încărcare de-a lungul drumurilor pe care conduc. Spre exemplu, dacă cetățenii din Grecia, Lituania, Polonia și România trebuie încă să meargă 200 de kilometri sau mai mult pentru a găsi un punct de încărcare, nu ne putem aștepta să dorească să cumpere o mașină electrică”, a avertizat directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.
Țările cu cele mai multe stații de încărcare la 100 km
Țările cu cele mai puține stații de încărcare la 100 km
ACEA reprezintă cei 15 mari producători de vehicule din Europa: BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, și Volvo Group. Asociația militează pentru amânarea momentului în care mașinile cu motoare termice vor fi interzise la comercializare. Termenul actual este 2035, dar cei de la CEA consideră că respectarea acsetuia depinde mai puțin de producători și mai mult de infrastructura de încărcare.